Geanina Ivu - Maramureș |
Interviu
Violeta Savu în dialog cu Geanina Ivu
– Ne aflăm în satul Bogdana, la Simpozionul „Zone strategice de creație” și vreau să profităm de această oportunitate și să stăm un pic de vorbă despre tine și despre arta ta. Am văzut ce ai lucrat aici în aceste zile – la fel ca în cazul altor picturi făcute de tine și acum m-a impresionat curajul tău de a pune culori tari pe pânză, siguranța cu care o faci.
Indiferent în ce etapă a carierei tale au fost făcute, creațiile tale cuceresc privitorii prin spectacolul de culoare și se diferențiază prin temele recurente din tradițiile românești. Chiar dacă evoci adesea lumea satului, o lume așadar arhaică, un ochi profesionist va remarca îndată că maniera ta de lucru este modernă. Totuși, aș vrea să te întreb de ce ai ales să evoci obiceiuri și tradiții românești, acum, când lumea traversează un progres tehnologic fără precedent?Geanina Ivu: – Într-adevăr,
tradiția face parte din lucrările mele, în toate etapele pe care le-am
traversat: urșii de Crăciun, peisajele
cu imagini din cimitire, picturi cu vase de lut, iar acum evoc portul popular.
Fără tradiții nu cred că putem exista ca nație. Actualmente, traversăm o
perioadă în care tradițiile par a se pierde în negura vremurilor... nu mai ținem
cont de ele, ni se pare că nu ne mai reprezintă...
Geanina Ivu - Chimir bărbătesc |
Geanina IVU: – M-am născut la oraș
și am crescut la bloc. Dar tare îmi plăcea când mergeam la bunicii de pe tată,
la țară, la Cucuieți, lângă Moinești, sau la Buhuși, la bunica de pe mamă, care
locuia la casă. Viața la oraș mi se părea atunci o normalitate, dar, crescând,
viața la țară mi s-a părut o binefacere, pe care ar fi minunat să o putem simți
în fiecare moment.
– Crezi că există
posibilitatea ca în viitor să dispară tradițiile?
Geanina IVU: – Totul este într-o majoră
schimbare. Arta este și ea în schimbare, dar tradițiile românești nu ar trebui
să dispară, fără tradiții s-ar dezintegra iremediabil identitatea noastră națională.
Din păcate, mi se pare destul de apropiat momentul nimicirii chiar și a
memoriei tradițiilor și mă tem că într-un viitor, mai mult sau mai puțin
îndepărtat, nici măcar prin muzee nu le vom mai găsi... Evoluția vieții alunecă
într-o altă direcție și există acest risc ca tradițiile să dispară cu
desăvârșire. Dar sper ca eu să nu apuc acel moment.
– Și-atunci, cum
crezi că își găsesc locul în ziua de azi, în expozițiile de grup, lucrările
tale care evocă satul – unde timpul parcă se oprește, să ne amintim și de zicerea
lui Lucian Blaga: „Veșnicia s-a născut la sat” –, lângă alte lucrări, foarte
moderne, care ilustrează evoluția tehnologică?
Geanina IVU: – Chiar dacă par
rupte de realitatea de zi cu zi, lucrările mele se integrează în cadrul
expozițiilor de grup. Pot părea o antiteză în contextul modern, dar chiar și
așa, fiecare om cred că are o frântură de amintire din copilărie, poate de la
bunici sau de la alte rude, astfel încât se pot regăsi în picturile mele. Încă există
artiști culți, pe plan național dar și internațional, care includ în arta lor referiri
directe sau subtile la tradiții, iar asta nu-i face să fie depășiți,
dimpotrivă, părerea mea este că arhaicul, tocmai prin raritatea sa, poate
îmbogăți o creație cu note de fantezie.
Geanina Ivu - Viața satului |
Geanina IVU: – În calitate de coordonator de proiect, până în prezent,
am organizat trei tabere de creație artistică. Este un lucru destul de complicat
de gestionat. Am fost invitată în mai multe tabere de creație – atât naționale,
cât și internaționale – toate au fost importante pentru dezvoltarea mea
artistică și, în plus, au pus „cărămizi” la formarea mea de coordonator de proiect. Rolul unei
tabere? Cel mai important lucru este conexiunea care se creează între artiștii
invitați: schimbul de idei, experimentele plastice la care luăm parte. Sunt
emoționante legăturile care se formează între oameni, chiar și-atunci când se-ntâmplă
adesea să fim din țări diferite sau mai ales atunci. Arta este limbajul universal
care ne leagă. Fiecare tabără își are povestea ei, care rămâne în minte și în suflet.
O experiență deosebită a fost tabăra de pictură și ceramică Cucuteni, din 2016, în care au
participat pictori și ceramiști. Pe mine m-a fascinat „arta focului”, mi s-a
părut aparte cum focul își spunea și își ardea povestea în același timp.
– În arta ta, în
unele pânze e bucuria vieții, în altele e prezent sentimentul morții. Viața și
moartea sunt teme care te inspiră, sunt teme profund filozofice, iar tu le
relevezi fără să abstractizezi, într-un mod natural. Cum reușești?
Geanina Ivu - Viața satului |
– Ai o serie de
picturi cu urși. Memorabile, dar și frisonante sunt picturile tale cu cimitire.
Cum au apărut aceste picturi, ce anume te-a inspirat?
– Acum ești o artistă
ajunsă la maturitate, cunoscută și apreciată. Dar cred că oricine la început
are nevoie să fie încurajat. Cum au fost primii tăi pași în artă? Ce artiști
sau profesori au avut un rol decisiv în formarea ta ca artist? A contat, în
evoluția ta, admirația specială față de un anumit artist?
Geanina Ivu - Autoportret |
Geanina Ivu - Casa de la Buha. Pridvor |
Geanina Ivu - Maramureș. Păpuși |
Geanina IVU: – Au fost mai multe
discuții pe această temă. În primii mei ani de studenție, unul dintre profesori
ne-a spus că un artist trebuie să-și păstreze stilul de-a lungul carierei, pentru
a putea fi ușor identificat. Și sunt de acord. Doar că nu apare deodată un
apogeu al carierei artistice. Trebuie să parcurgem niște pași obligatorii
(școală, facultate, primele expoziții etc.), să urcăm o scară imaginară treaptă
cu treaptă, să acumulăm informații, cunoștințe, experiențe... Toate aceste
etape se regăsesc în formarea noastră, indiferent de domeniu: ne maturizăm, ne
transformăm, iar când ajungem sus pe un platou, putem spune că am atins apogeul
carierei noastre, un vârf de formă. Doar că acolo nu putem sta la infinit, după
o vreme începem să coborâm. Personal, am trecut prin etapele enumerate, m-am
schimbat de multe ori, m-am reinventat, dar cred că un artist este
recognoscibil indiferent de schimbările prin care trece. Schimbările sunt benefice,
sunt ca un nou început, ca o întoarcere la prima tinerețe.
– În ultima vreme tu
ai repurtat succese importante nu doar în artă, ci și în sport, la competițiile
de tir cu arcul. Nu te simți uneori lezată că sportul iți ia din timpul pentru
creația artistică?
– În viața oricărui
artist există proiecte. Tu ce proiecte ai?
Geanina IVU: – Îmi doresc mult să
pot duce mai departe Simpozionul „Zone Strategice de Creație”, care se află
deja la a II-a ediție anul acesta. Am în plan o viitoare expoziție personală. Cu
ajutorul lui Dumnezeu, toate se vor împlini.
Dialog de Violeta Savu
(interviul a fost publicat în Revista „Ateneu”, noiembrie-decembrie, 2022, p. 16,
pe copertă ilustrația este reproducere după o pictură de-a artistei Geanina Ivu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu