Violeta Savu în dialog cu Luminița Radu
Violeta Savu: –
Ești pasionată de grafică și gravură, specialități exigente ale artei și care
sunt tot mai rar practicate. Care au fost primii tăi pași în artă și ce anume
te-a determinat să studiezi cu predilecție grafica?
Luminița Radu: – Am început să studiez grafica din anii de liceu, însă abia în anii de facultate am înţeles că era mai mult decât desluşisem până atunci. În facultate am descoperit gravura, pe care am învățat-o atât de la profesori, cât și împreună cu colegii din diverşi ani de studiu. După ce am terminat facultatea, am cochetat cu pictura, iar câţiva ani mai târziu am lucrat mult în peniță, pe hârtie manuală. Semnalul că menirea mea era alta a fost declanșat de
caietul meu de matematică din clasa I, pe care l-a păstrat învățătoarea mea și ea însăși mi l-a restituit după ani buni. Acel caiet era foarte frumos, subliniat cu roşu şi albastru, avea decupaje din cărţi ce reprezentau mulţimi de cifre încondeiate, dar şi accidente stângace ale mânuirii incorecte a stiloului. După 2010, am redescoperit gravura şi de atunci nu mă mai satur experimentând-o.
– Grafica și gravura pot părea arte mai
sobre, față de pictura în ulei de exemplu, unde artistul are posibilitatea să
se joace încurajat de diversitatea culorilor. Și totuși, care e partea de ludic
în arta grafică? Ce-ți place mai mult: grafica sau gravura?
Luminița Radu: – Bună întrebare! M-am întrebat si eu adesesa. Chiar dacă
am învăţat din cărţile de istoria artei că sunt genuri diferite, pentru mine
ele se completează. Mai corect ar fi să spun că ele mă completează în a
transpune o idee în cea mai bună formă. Recunosc că paleta mea este redusă,
aproape inexistentă, pentru că albul şi negrul sunt suficiente pentru a spune
tot. Nu simt că trebuie să strig emoţia prin roşu! Ac rece, linogravură,
cologravură sunt tehnicile care-mi slujesc şi cu care mă joc. În 2019 am avut o
expoziţie la Galeriile „Karo” cu lucrări de gravură, în care am vrut să arăt că
știu tehnicile enumerate. Nu era suficient! Atunci am înţeles că trebuie să-mi îngădui
să simt fiecare ştergere a plăcii ce urmează să fie imprimată, fapt care m-a
eliberat de tensiunea lucrului făcut ca la carte şi mi-a permis jocul. Fiecare
imprimare este unică, fiecare imprimat nu poate fi anticipat şi este o surpriză.
– Cum îți alegi subiectele, temele și
motivele pe care le ilustrezi în arta ta?
Luminița Radu: – Fiecare preocupare s-a întors ca un bumerang sub forma unei expoziţii, astfel că în 2008 am expus pentru prima dată în Bacău; de altfel a fost expoziţia cu care aspiram pentru postura de membru U.A.P. al Filialei Bacău. Expoziţia s-a numit „X si 0”, la fel
ca jocul cel mai popular din lume, iar tema personifica o sumă de reprezentări existente sau închipuite. Nebunia pentru cifre şi litere ca formă de exprimare a continuat şi a triumfat în „Caietul de matematică”, amintit mai devreme, care a fost practic pasul decisiv spre gravură. Apoi, în 2010 am început o frumoasă corespondenţă cu sora mea. Ea călătorea foarte mult. Din fiecare loc în care ateriza îmi expedia o carte poștală, ce devenea apoi sursa mea de hrană artistică. Tehnicile de gravură şi grafică mi-au fost suport pentru ceea ce a devenit „Aproape de casă”. Subiectele mele se precedă unul pe altul!
–
Într-una dintre expozițiile din pandemie ai tema motricității, în acele lucrări
ai imprimat mult dinamism. Cum de-ai ales o astfel de temă – despre mișcare – într-o
perioadă marcată de izolare?
Luminița Radu: – În perioada
pandemiei, am lucrat foarte mult! Timpul oprit pentru alţii a însemnat pentru
mine răgaz de reflecţie şi reorganizare mentală a propriului ritm. Etapa
„picioarelor”, cum o numesc eu, am început-o mult înaintea pandemiei, însă
atunci am scos-o din atelier. Practic, tema s-a suprapus cu înghețarea omenirii
pentru câteva luni. Am avut bucuria de-a fi invitată într-o expoziţie colectivă,
„Cu ochii întredeschişi”, curatoriată de Constantin Ţînteanu, şi acolo ai văzut
primele lucrări din seria respectivă. Am expus alte „picioare” şi în expoziţia
colectivă „IzolArt”, de la Galeria „Frunzetti”, împreună cu colegii de la
atelierele de pe Mioriţei nr. 21. Suprapunerea temporală a celor două teme
complementare, izolarea generală și mișcarea din lucrările mele, a fost doar
o coincidenţă!
–
Anul trecut, în februarie, ai expus la galeria „Nouă” din Bacău lucrări
tulburătoare, capete de copil, în care ai folosit mult negru. De unde a apărut
acest, vorba poetului, noian de negru?
Luminița Radu: – În ultimii
doi ani am crescut un proiect foarte personal, poate prea personal! Capete de
copil cu şi fără chip, reprezentând imaginea stereotip a individului în
transformarea şi trecerea din lumesc în nefiinţă. Sunt expresii şi trăiri
diferite ale suferinţei, transformării şi cimentării în pietre vii, trovanţi.
S-a întâmplat ceva în acea perioadă... cei din familia noastră extinsă au pierdut
pe cineva drag, a fost un moment foarte greu pentru toți. Iar eu așa am simțit
nevoia să exprim în artă acea suferință...
Imagine de la Muzeul de Artă comparată Sângeorz-Băi Constantin Țînteanu, Luminița Radu și Bianca Rotaru |
– Am observat că ești foarte dedicată și
activității tale didactice, ești foarte activă și pui multă pasiune. Care-s
secretele prin care îi atragi spre artele vizuale pe elevii tăi? Ce satisfacții
ai ca profesor la un colegiu de artă?
Luminița Radu: – Îmi place să
fiu în mijlocul elevilor, îmi placc energia lor, studiul în atelier cu ei, liniştea
palatului de cleştar, cum îmi place să-mi numesc atelierul de la Colegiul Naţional
de Artă „George Apostu”! Lucrez mult la școală, învăț multe lucruri cu şi de la
elevii mei, iar relaţia o găsesc echitabilă şi egală. Cred că evoluţia mea
depinde de interacţiunea cu adolescenţii aceștia. Secretul fericirii acestei
relaţii este acela că ne ascultăm şi ne respectăm nevoile reciproc. Sunt
profesor de 20 de ani, am multe generații de elevi care între timp s-au făcut
mari şi mă bucur ascultându-le poveștile, mă bucur să-i întâlnesc pe simeze sau
să ne salutăm pe holurile şcolii, iar toate acestea îmi aduc un sentiment
indescriptibil de împlinire.
–
Ce proiecte ai?
Luminița Radu: – Acum „clocesc”
o nouă etapă, însă sunt într-o fază incipientă, de căutări, de descoperiri. Măștile
capetelor fără chip nu mai reprezintă nicio provocare. Până la urmă au fost
suficienţi doi ani cât am stors acest subiect! Aşa că voi exploata ce a mai rămas
din corpul uman. Probabil peste un an voi putea să-ţi spun mai multe despre
acest nou început, însă deocamdată, fără nicio intenţie de-a fi misterioasă, nu
prea am ce să-ţi povestesc. Îmi doresc o expoziție personală, însă nu am o
direcţie. Anul acesta l-am început fără planuri deja făcute, dar sunt sigură că
se vor organiza astrele la un moment dat.
Luminiţa Radu este artist plastic, licenţiată a Facultăţii de Arte Plastice, Decorative şi Design din Iaşi, secţia grafică, membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala Bacău. Artista are participări la numeroase expoziţii de grup, atât în ţară, cât şi în străinătate. Totodată a realizat multe expoziţii personale, dintre acestea amintim: „X şi 0” (Galeria „Nouă”, Bacău); „Trei” (Galeria de Artă Contemporană, Bacău); „Caietul de matematică” (Muzeul de Artă Contemporană „George Apostu”, Bacău), „128 Aproape de casă” (Galeria de Artă „N. Tonitza”, Iași); „256 Aproape de casă” (Centrul Expozițional Constantin Brâncuși, Chișinău). Din 2018 până în 2022, a realizat în parteneriat cu artista Bianca Rotaru trei expoziţii: „3600” (Galeriile „Karo”, Bacău); „Între timpi” (Galeria „Nouă”, Bacău) şi „Jurnal” (Muzeul de Artă comparată Sângeorz-Băi). Printre premiile cele mai importante cu care a fost onorată se numără Premiul pentru pictură – Atelier 35 al U.A.P., filiala Iași (2010); Premiul Muzeului Naţional de Artă al Moldovei („Saloanele Moldovei”, ediția XX, 2010); Premiul III la Bienala de Gravură (Chişinău), Premiul Anualei Bacău şi menţiune la Bienala Națională de Gravură „Gabriel Popescu” (Târgovişte).
Cine se va apleca asupra creațiilor Luminiței Radu va observa
două caracteritici importante, aparent contradictorii, ale artei sale: rigoarea
și sensibilitatea. Ea e un colecționar de emoții, fapt remarcat de Valentin
Ciucă, încă din 2010, reputatul critic de artă apreciind-o în egală măsură
pentru tehnica impecabilă: „Mizând pe o bună capacitate
evocator-simbolică, Luminiţa Radu ne împărtăşeşte emoţii trecute destinate
neuitării. Arta ei ţine de un fel de arheologie sentimentală, însă nu ignoră
luciditatea măsurii prin care expresia să nu poată aluneca în sentimental”.
Prodigioasa ei activitate din ultimii 4 ani a atras alte valoroase aprecieri,
în acest sens, Constantin Țînteanu (sculptor, curator, critic de artă) constata
într-un eseu publicat în revista noastră: „Tehnica
Luminiței Radu e complexă, cu experimente complicate, ca de laborator, cu
încercări repetate şi calcule matematice. [...] Suprafeţele rezultate sunt
microreliefuri tactile citite cu vârful degetelor şi ochii închişi. O stare
aproape metafizică răzbate din lucrările ce se dezvăluie, reprezentarea umană
ajungând adesea un simplu pretext pentru explorarea eului interior; artista
porneşte într-o călătorie de autocunoaştere cu fiecare pânză începută”.
Dialog realizat de Violeta Savu (interviul a fost publicat în Revista „Ateneu”, ianuarie 2023, p. 7)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu