În luna martie, cei care au vizitat Galeriile Frunzetti din Bacău s-au putut
bucura de o impresionantă expoziţie de fotografie. Salonul foto este proiectul înfiinţat şi condus de Viorel Cojan,
artist vizual, membru U.A.P. Anul acesta, pentru prima dată în acest proiect,
au expus şi fotografi de peste hotare, doi din Franţa (Charlotte Martin şi
Nicolas Sac), unul din Statele Unite ale Americii (Rene Herteux). Nu doar prezenţele
internaţionale au ridicat nivelul calitativ al expoziţiei, participanţi mai
vechi sau mai noi s-au întrecut în a veni cu propuneri foarte bine realizate,
cu subiecte inedite, incitante şi foarte diverse. Am admirat portrete (Ionuţ
Boncu, Cătălin Niţu, Ion Mihalache, Mihai Andoni, Gheorghe Frantz, Ştefan
Alexiu), peisaje din natură (Ovidiu Ungureanu, Nicolas Sac, Cristian Macovei,
Oana Vasâi, Ilie Doru Narcis), peisaje urbane (Adrian Cristea, Cezara Dragodan,
Valentin Sarca), reportaj (Liviu Maftei), spiritualitate (Ioan Burlacu), fotografii
abstracte (Ovidiu Bobeică). De fapt, cam toţi cei numiţi au introdus abstractul
în modul de a fotografia, au surprins şi evidenţiat arhitecturi interioare,
linii frânte ale naturii, lumini stranii sau anatomii cu perfecţiune
geometrică.
Constantin Broşu a venit cu fotografiile lui speciale „din cer”,
ipostaze pe care le surprinde din „zbor” în timpul exerciţiilor de paraşutism.
Amintim că în toamnă a avut prima lui personală, foarte reuşită, intitulată
inspirat „Doar cerul e mai sus”.
Impresionante şi cu cel mai mare impact la public au fost pictorialele care
aveau în spate o poveste, pur fictivă sau inspirată din realitate. Viorel Cojan
excelează la acest capitol prin tehnica elevată şi crearea unei atmosfere
speciale. Un virtuoz al artei fotografice, el îşi dovedeşte clasa în compunerea
unei drame cu două personaje, imaginile sugestive relevă patosul unei iubiri.
Trăirile intense sunt subliniate şi prin decorul alcătuit din obiecte cu
încărcătură dramatică.
Pitoreşti sunt şi instantaneele lui Valentin Sarca în care este evidenţiată
frumuseţea şi graţia feminină. Cadrele din mijlocul naturii, având în centru o
femeie tânără, par imagini desprinse dintr-o poveste având ca personaj
principal o zână frumoasă şi blândă. Rochia lungă şi roşie, al cărei material
pare cu textură de catifea, demonstrează că seducţia feminină se poate
manifesta şi altfel decât prin dezgolirea trupului.
Centrul de greutate al expoziţiei a fost pictorialul realizat de Mia
Nazarie, intitulat „Aviation project unique”, un omagiu dedicat pilotului de
încercare Petru Lazăr. Nu ştii ce să admiri mai mult din complexul acestui
spectacol vizual, achiziţionarea recuzitei (cască, uniformă, chipiu etc.), găsirea
unui model masculin ideal pentru această punere în scenă, descoperirea şi
adaptarea excelentă a decorului din care nu putea lipsi un MIG, sau mai ales
tehnica desăvârşită a fotografiilor, stilistica imaginilor surprinse cu forţă,
fermitate şi cu o sensibilitate aparte. Prin prelucrări ulteriore, imaginilor le-a
fost conferită o ataşantă patină de „vechi”, inducând un sens de atemporalitate şi senzaţii uşor
spectrale. „Aviation project unique” este un amestec fascinant şi emoţionant de
masculinitate şi feminitate (caracterul feminin este dat de fondurile delicate din
planul secund), putere şi iubire, temeritate şi melancolie a amintirii. Din
punct de vedere plastic, colajul „Aviation project unique”, compus de Mia
Nazarie, pare un melanj între fotografie, grafică şi scenografie.
Salonul Internaţional de Fotografie 2013 a fost foarte reuşit, iar
coordonatorul proiectului a ţinut la vernisaj să atragă atenţia că în cuprinsul
întregii expoziţii nu a fost inclus niciun nud artistic. Nu din pudibonderie,
ci dimpotrivă, pentru că peste câteva luni fotografii vor pregăti un eveniment şi
mai spectaculos, „Erotica”. Desigur, abia aşteptăm să vedem.
Mulțumim Violeta!
RăspundețiȘtergere