În „Margareta
noastrã” (Chișinãu, Ed. „Cartier”, 2021), Dumitru Crudu satirizeazã lumea
culturalã contemporanã, în particular pe cea literarã. Titlul este o „capcanã”:
Margareta este doar un personaj secundar, simbolizând un ideal imposibil de
atins. Pe de altã parte, sigur cã titlul face referire și la un celebru roman,
„Maestrul și margareta”, Cosmin Perța gãsind cã romanul lui Crudu are în comun
cu cel bulgakovian „registrul grotesc-parodic” în care autorul român „descrie
societatea scriitorilor chișinãuieni”. Personajul-narator din „Margareta
noastrã” se numește Colea Iarușevschi și este un scriitor consacrat, încã
tânãr, relativ apreciat de breaslã. El se lasã acaparat de lumea boemã,
tumultuoasã și bogatã în derapaje a confraților sãi. Pe poetul Marius Terebnea,
maestrul sãu în poezie, aproape cã-l divinizeazã, într-un fel îl și invidiazã
pentru succesele repurtate deopotrivã în literaturã și în viața personalã. Dupã
cum afirmã autorul în preambul, modelul personajului Marius Terebnea i-a fost
inspirat de celebrul poet basarabean Eugen Cioclea. Deși sunt anumite coincidențe
între biografia prototipului și a personajului din carte, cei doi nu trebuie
confundați. Din povestirile lui Colea, reiese caracterul lui Terebnea: un tip
inteligent, talentat, misogin, rebel, fãrã scrupule, efervescent și
contradictoriu, speculativ și arogant; peste toate acestea, dependent de
alcool. Din înlãnțuirea gândurilor lui Colea, îi putem contura și acestuia un
profil: e locvace, ambițios, sensibil, generos, timid, suspicios, mistic
(moderat). Știm cã fusese recompensat cu premii literare importante; așadar,
presupunem cã este talentat, chiar dacã el însuși ironizeazã instituția
premiilor, recunoscând cu sinceritate propria culpã.
E foarte multã
autoironie în acest roman. Dintre personajele secundare, cel mai comic este
unul care se numește... Dumitru Crudu! „Dumitru Crudu trecea printre mese însoțit
de hohote neîntrerupte de râs. Eu, dacã aș fi fost în locul lui, m-aș fi cãrat
de mult. Se vede însã cã tipul, de dragul de-a bea un vin pe gratis, era în
stare sã înghitã orice gãlușcã”.
Umorul din
„Margareta noastrã”, la prima vedere, e dulce-amãrui, dar în realitate sunt
destule pasaje acide. Tagma scriitorilor nu e de prea bunã calitate: rivalitãțile
și comploturile sunt la ordinea zilei, invidiile, bețiile, indiscrețiile,
bârfele, farsele, micile compromisuri (sau chiar unele mari, cum ar fi
colaborãrile unora dintre „veterani” cu forțele opresive ale sistemului
comunist), puseurile de vanitate, minciunile etc. Chiar și așa, la indivizii
din aceastã categorie, nu sunt lipsite calitãți precum solidaritatea, prietenia,
devotamentul, loialitatea, o anumitã candoare, aspirația la idealuri înalte și
chiar sacrificiul. Aceste trãsãturi pozitive îi leagã și pe cei doi scriitori:
Marius Terebnea și mai tânãrul Colea Iarușevschi. Tânãrul va ilustra cu umor,
dar și cu nostalgie și pãreri de rãu etapele decãderii maestrului sãu.
Chiar dacã
asistãm la un lung monolog al lui Iarușevschi (ceea ce nu exclude dialogul
interior), este multã acțiune în „Margareta noastrã”, iar avalanșa verbalã nu
împiedicã, dimpotrivã imprimã un ritm alert. Forfoteala din mintea lui Colea
Iarușevschi este generatã de lupta sa cu inerția. Colea și-ar dori un echilibru
între subiectivitate și obiectivitate, o armonie între mesajele literaturii și
conduita scriitorilor. De aceea, acest roman l-aș considera în primul rând unul
despre conștiințã. Dar e și unul despre timpul absolut și cel relativ.
Evadarea, ieșirea din timp, se face prin introducerea unor episoade fantastice,
suprarealiste, dar cu toate acestea verosimile (cãlãtorii nocturne ciclice cu
taxiuri conduse de șoferi obscuri; vizite de un comic absurd; apeluri
telefonice neantizate; dispariții neelucidate etc., etc.).
Marius Terebnea
în cele din urmã se stinge, dar dacã moartea lui este o certitudine, existã în
schimb șanse ca poezia sã-i supraviețuiascã: „Moartea lui îl transformase din
nou într-un mare poet, așa cum mai fusese perceput doar la sfârșitul anilor ’80
ai secolului trecut, dupã care fu uitat cu totul. Mã îndoiesc cã cei care se rãțoiau
la autoritãți sã-i ridice un monument pe Aleea Clasicilor și sã-i dea numele
sãu unei strãzi din Chișinãu sã-l fi citit, dar dãdea bine la public și avea
prizã comercialã. Am stins dezgustat televizorul pentru a-i deschide o carte de
poezii”.
Concluzionând,
aș spune cã romanul recent al lui Dumitru Crudu este despre conștiințã (moralã
și artisticã) și despre timp. „Dar nu trebuie sã concepem timpul în afara
sufletului”, spunea Plotin. Și iatã cã în „Margareta noastrã”, timpul nu se
petrece în afara sufletului. S-a vorbit deja (Romeo-Aurelian Ilie) despre
„pseudo-triunghiul” amoros: Marius Terebnea – Margareta – Colea Iarușevschi.
Cred cã existã douã triunghiuri amoroase; la cel enunțat se adaugã Margareta –
Colea Iarușevschi – Liza. Și poate vor fi cititori care-și vor pune întrebarea:
pe cine iubește de-adevãratelea Colea? Eu cred cã o iubește pe acea femeie care
a apreciat frumusețea trandafirilor albaștri și la care s-au oprit splendidele
buchete de flori. De aceea, dintre cele douã finaluri oferite de autor,
personal optez pentru al doilea. Consider cã primul este un „pseudo-final”,
deznodãmântul fiind identic cu „al doilea final”.
(articol publicat de Violeta Savu, în Revista „Ateneu”, ianuarie 2022, p. 11
pdf-ul, aici http://ateneu.info/wp-content/uploads/at2022_01net.pdf)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu