Violeta Savu :
Ovidiu, cum ai devenit atât de pasionat de fotografie? Când ai avut primele
încercări?
Ovidiu
Ungureanu: Prima dată nu a fost o pasiune, ci o activitate. În
anii 80, mai precis eram în clasa a IV-a şi aveam 10 ani, toţi copiii erau
obligaţi să aibă activităţi şi se înscriau undeva la Casa Pionierilor. Am
intrat şi eu pe poarta acelei instituţii, dar peste tot erau cam ocupate
locurile de care m-aş fi simţit atras: carting, aeronautică. Dar pe o uşă am
văzut scris: foto-video şi am bătut acolo. Aveam deja un aparat Smena şi lucram
în compania fratelui meu, mai mare cu şapte ani, care avea acasă în atelierul
său de fotografie inclusiv aparatură de developat. Atunci m-am înscris la acel
cerc. Cred că a fost o alegere inspirată, am avut şi rezultate frumoase, am obţinut
în acea perioadă un premiu III pe ţară la artă fotografică.
V.S.: Ne poţi
descrie fotografia cu care ai câştigat premiul?
Ovidiu
Ungureanu: Da. O bicicletă Tohan era rezemată de un copac foarte
mare, din Parcul Trandafirilor, se vedea şi o sacoşă de rafie în care erau o
sticlă de vin şi o pâine. Tot în acea perioadă am câştigat primii mei bani.
Făceam poze cu artişti: Elvis Presley, Marilyn Monroe.
V.S.: Mă
uimeşte ce spui. Cum ai realizat acele fotografii?
Ovidiu
Ungureanu: Existau nişte negative. Fotografiai direct de pe o
revistă. Decupam de acolo, multiplicam şi colegii voiau câte o poză cu Elvis
Presley. Alte amintiri frumoase sunt din excursiile şcolare, când eu eram
fotograful echipei. Îmi amintesc că la început am avut un blitz cu sursă
Chaika, un aparat foto Zenit.
V.S.: Ştiu că
tu ai fost o perioadă marinar.
Ovidiu
Ungureanu: Da, am fost navigator, am navigat timp de aproape nouă
ani. Am avut ocazia să văd trei sferturi din Planeta Pământ, pe mările şi
oceanele globului. În mod special m-au impresionat Cercurile Polare. La vremea
de atunci, foloseam aparate foarte ieftine, unele erau de unică folosinţă,
pentru că nu aveam posibilităţi materiale. Mai târziu am reuşit să-mi iau un
aparat bun. Dar cu fotografiile realizate acolo, în urmă cu mai bine de
douăzeci de ani, e vorba de nişte orizonturi, voi face un proiect. În acel
proiect voi prezenta publicului imagini de la cele două cercuri polare, cu
locuri care din păcate acum nu mai există: gheţari, banchize. S-au topit
demult. E altă formă geografică, efect al încălzirii globale.
V.S.: După
ce ai navigat, ce ai făcut?
Ovidiu
Ungureanu: Am revenit la pasiunea pentru fotografie.
V.S.: Ce
înseamnă că ai revenit? Nu a fost continuă?
Ovidiu
Ungureanu: Am muncit, am navigat, am făcut poze, dar nu am făcut
expoziţii în perioada aceea, până în ’99. Odată cu venirea mea pe uscat am
început să mă dedic cu adevărat fotografiei.
V.S.: Iar
anul trecut ai adus în faţa publicului multe proiecte frumoase, atât pe
fotografie cât şi la film-video. Cred că a fost anul cel mai prodigios pentru
tine.
Ovidiu
Ungureanu: Da, unele proiecte le-am început de prin 2015 şi chiar
de mai înainte, dar într-adevăr anul 2016 a fost pentru mine foarte productiv. La
ora actuală îmi place foarte mult să documentez. Am şansa să trăiesc într-un
oraş cu artişti plastici foarte valoroşi şi nu aş pierde niciodată ocazia să
documentez pe cineva, de a-l imprima sau a-l fotografia. Sunt interesat să
realizez fotografie-document. Dintre cei mai fotografiaţi şi documentaţi este
Ilie Boca, la expoziţia retrospectivă Ilie Boca a fost proiectat şi un film
realizat de mine, cu fotografii din colecţia personală a domniei sale. De câte
ori am avut şansa de a-l vizita acasă, şi pot spune că nu s-a întâmplat de puţine
ori, nu am ratat prilejul de a înregistra video momente cu acest artist
important, maestru al picturii. Să-i dea Dumnezeu sănătate şi viaţă lungă! Ilie
Boca a fost cel care m-a trimis la şcoală. El m-a întrebat dacă am făcut vreun
curs sau o şcoală de artă. I-am răspuns că nu ştiu dacă timpul îmi permite să mai
urmez încă o facultate la zi, aveam deja un master în peisagistică şi consideram
atunci că ar fi suficient. Dar Ilie Boca mi-a spus că studiile superioare la o
facultate de calibru obligatoriu mă vor ajuta. M-a convins şi am mai făcut încă
un master, foto-video la Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi, pe care
l-am absolvit cu nota maximă şi unde am avut şansa să învăţ de la profesori
extraordinari: Matei Bejenaru, Bogdan Teodorescu. Având colegi masteranzi
foarte talentaţi şi plini de entuziasm, au apărut taberele făcute cu studenţii,
în colaborare cu Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”, cu Filiala Bacău a
Uniunii Artiştilor Plastici. Cu colegii de la master am făcut, punând la
dispoziţie partea tehnică prin Studioul Cromatique, două tabere de cercetare,
una de documentare Nicu Enea, în 2015, şi cealaltă, în 2016, despre George
Bacovia. Taberele au fost subvenţionate de Consiliul Judeţean Bacău. Parteneri
au fost Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” şi Facultatea de Arte „George
Enescu” Iaşi. În cele două tabere am reuşit să realizăm două filme documentare:
„Casa memorială Nicu Enea” şi „Casa
memorială George Bacovia”. Acestea
fac parte dintr-o dorinţă mai veche a mea, cea de a puncta reperele băcăuane.
Anul acesta aş dori să realizez un film despre George Apostu. În afară de
taberele axate pe partea documentară, am iniţiat şi alte tabere, cu artişti
plastici: Tohani, Pralea, pentru ambele realizând albume de fotografie şi
pictură.
Pentru
mine a fost o onoare că am fost invitat într-o altă tabără, cea de la Tescani, şansă
pe care am folosit-o pentru a face documentarul „Tescani 40 de ani”. Iar
albumul „Tescani 40” e producţia proprie a Studioului Cromatique, în
parteneriat cu Muzeul Naţional „George Enescu” Bucureşti.
Dacă tot
am ajuns la capitolul de filme documentare pe care le-am realizat ca producţii
ale studioului propriu Chromatique,
tot în 2016, am mai scos „Repere culturale. Pictori băcăuani”, un proiect de
asemenea cofinanţat de Consiliul Judeţean Bacău, de data aceasta am avut drept
partener Asociaţia Conştiinţa Europeană, domnul Emil Berceanu
ocupându-se şi de scenariu.
V.S.: Îmi
amintesc şi de un proiect deosebit, inedit pentru Bacău, o proiecţie 3D, lansată
în luna mai, la Noaptea Muzeelor.
Ovidiu
Ungureanu: De fapt, am avut în acea zi, pe 21 mai, mai multe
evenimente. La iniţiativa doamnei Mariana Popa, director al Complexului Muzeal
„Iulian Antonescu”, s-a organizat la Galeriile Alfa vernisajul expoziţiei
taberei Pralea, cu lansare album şi vizionarea filmului documentar al taberei.
Publicul care a fost interesat de Noaptea Muzeelor, a putut vizita şi expoziţia
de fotografie Take or Make, de la Galeriile Frunzetti, care se vernisase
cu o seară înainte, proiect realizat împreună cu colegii masteranzi de la
foto-video, coordonator a fost universitarul Bogdan Teodorescu. La Muzeul de
Artă Bacău a fost vernisajul expoziţiei „DADA Characters”, la organizarea expoziţiei
unde au expus lucrări artişti importanţi din Bacău şi Iaşi, colaborând şi
„Chromatique Photo Studio & Art Gallery”, alături de Primăria Moineşti,
Consiliul Judeţean Bacău, Filialele U.A.P. Bacău, U.A.P. Iaşi. Dar foarte mulţi
au considerat momentul de graţie al Nopţii Muzeelor proiecţia 3D video-mapping.
V.S.: Da,
mulţi au apreciat acel moment ca fiind inedit şi de excepţie. Presa a fost
receptivă şi te-a felicitat, îmi aduc aminte de încântarea jurnalistului
Gheorghe Bălţătescu: „M-au trecut fiorii
la proiecţia 3D mapping, realizată extraordinar de Cromatique Studio&Art
Gallery, de artistul fotograf Ovidiu Ungureanu.”
Să
revenim un pic la fotografie, artă prin care te-ai impus mai întâi în spaţiul
artistic băcăuan, ai avut câteva expoziţii personale şi de grup, chiar şi până
în anul 2016. Am observat că ai fotografii cu imagini poetice. Îţi place
poezia?
Ovidiu
Ungureanu: Da, bineînţeles, am avut şi câteva încercări în scris,
dar erau modeste. Ai observat bine, mi-a plăcut întotdeauna partea poetică a fotografiei.
Îmi doresc să transmit starea mea celui care priveşte o fotografie făcută de
mine. Evit temele abstracte, cu chei de interpretare. Aleg emoţiile, stările.
Prefer liricul, îmi place prin fotografie să spun o poveste, iar cel care o
priveşte să simtă că aparţine şi el acelei imagini. Ochii mei caută în permanenţă
stări, personaje, locuri. Sunt un vânător de fotografie. Sunt tot timpul în
căutarea unui pixel de aur.
V.S.: Ce
artişti fotografi îţi plac în mod deosebit?
Ovidiu
Ungureanu: În facultate am studiat istoria fotografiei, am aflat
despre foarte multe stiluri de fotografie. Sunt mulţi artişti mari pentru care
am un respect deosebit. Dar dacă ar fi să dau un singur nume, spun: Ion
Grigorescu, am avut ocazia să-l cunosc personal la evenimentul organizat anul
trecut la Galeriile Karo, „Podul lui Ion Grigorescu”. Ion Grigorescu mi-a făcut
plăcerea de a-mi vizita studioul, unde am avut lungi discuţii despre artă. Găsesc
că există similitudini între genul lui de fotografie şi al meu, moduri
asemănătoare de documentare. Dar aş vrea să subliniez că m-am ferit tot timpul
să mă asemăn cu cineva. Am recunoştinţă faţă de artistul fotograf Viorel Cojan,
care m-a încurajat foarte mult, atât pentru fotografie, cât şi pentru filme
documentare. Viorel Cojan este un maestru al fotografiei, foarte modest din
fire. Am fost încurajat şi de alţi plasticieni, cum ar fi Carmen Poenaru,
Dionis Puşcuţă.
V.S.: Ce
aparat ai: Canon sau Nikon şi de ce?
Ovidiu
Ungureanu: Am o gamă de aparate Nikon. Primul a fost cadoul soţiei
pentru mine. Şi aşa am rămas la Nikon.
V.S.: O
alegere sentimentală. Ştiu că ai o fetiţă, crezi că îţi va urma pasiunea pentru
fotografie?
Ovidiu
Ungureanu: Fetiţa mea, Anastasia, are deja propriul ei aparat
Olympus, rezistent la intemperii şi şoc. Da, cred că deja e pasionată de fotografie.
Fotografiază mult oamenii, îi plac personajele.
V.S.: Ce
anume crezi că face diferenţa între un fotograf artist şi unul amator?
Ovidiu
Ungureanu: Aparatul foto este o unelată folosită de un deţinător,
care l-a achiziţionat din diferite motive: imortalizarea unor evenimente
importante, imortalizarea unor stări, trăiri. Fotograful artist vede cu ochiul
sufletului, de acolo cred că-i diferenţa. Idei pentru fotografie există peste
tot. Nu sunt aparate disponibile pe planeta Pământ şi fotografi care să
surprindă cât de departe poate să ajungă fotografia. Fotografia este infinită. Din acest
infinit eu am ales să documentez locurile în care m-am născut, zona mea, ţara
mea, planeta mea, oamenii care îmi sunt cel mai aproape.
V.S.:
Proiecte de viitor?
Ovidiu
Ungureanu: Film documentar George Apostu, o expoziţie personală
artă foto la Paris. Voi colabora în continuare cu importante instituţii de
cultură din Bacău şi din ţară. Şi, desigur, cel puţin o tabără de creaţie,
poate chiar două, voi vedea. Mai am şi alte proiecte, dar nu le divulg acum.
Sper că vor fi surprize plăcute.
Interviul a fost publicat în Revista Ateneu, februarie 2017, http://www.ateneu.info/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu