Turnul spaimelor Sylviei Plath şi artistul Ion Mihalache





M-am întrebat dacă şi cât erotism există în poemele Sylviei Plath, celebră în literatura universală, pentru poezia ei „senzaţionalistă” (după cum ne amintea traducătoarea Elena Ciobanu în captivanta expunere la vernisajul evenimentului "Dialogul artelor"). Însă, senzaţionalismul operei Sylviei Plath nu se referă la un conţinut liric erotic sau senzual. Deşi extrem de senzorială, poezia Sylviei Plath foarte rar conţine trimiteri la chimia dorinţei sexuale iar când o poezie i-a fost inspirată de o stare de dragoste, Sylvia Plath nu renunţă la specificul morbid şi halucinatoriu care-i caracterizează întreaga operă. 
Se ştie că ochii artiştilor plastici văd mai mult decât cei obişnuiţi. Felul acesta de a privi şi observa lucrurile l-am identificat şi în poezia Sylviei Plath, pe lângă bogăţia imagistică, experimentul de lumină ocupă un loc foarte important. Şi din acest punct de vedere, corelarea cu o expoziţie de artă, nu a fost excesivă. Dimpotrivă, s-a armonizat, s-a legat frumos cu expoziţia de nuduri semnată de Ion Mihalache .
Poezia Sylviei Plath, în interpretarea specială a minunatei actriţe Eliza Noemi Judeu, m-a făcut să descopăr că în genericul nudurilor desenate de Ion Mihalache, se află nu doar femei împlinite, ci şi unele foarte singure, nemângâiate şi triste, aşa cum în scurta ei viaţă a fost şi poeta celebrată (chiar dacă a fost căsătorită şi a avut copii, marea singurătate este cea sufletească).
Nuduri de Ion Mihalache şi poezie de Sylvia Plath, cu participarea extraordinară a actirţei Eliza Noemi Judeu, s-a dovedit o combinaţie elitistă şi strălucitoare. 
(fragment din articolul publicat în Revista "Ateneu", martie 2013, p. 12)


Blogul artistului
Ion Mihalache (click pe nume pentru accesare) 

http://www.youtube.com/watch?v=Prm9blbKERE (de la min. 3:15)
Articole despre evenimentul "Dialogul artelor"
Val Mănescu despre expoziţia de nuduri: „Ion Mihalache posedă o glandă a iubirii care sintetizează sincope temporale şi graţioase în atitudinea modelului, oricum ar fi el, real sau imaginar. Trăsături sigure de carbon recompun poezia vizibilă a unui tors voluptos, nervoasele gambe, graţia gleznei şi, uneori, în convulsiile necontrolate ale haşurului, cenuşiul regretelor existenţiale". (în prezentarea vernisajului)

Autor, Carmen Mihalache http://www.desteptarea.ro/dincolo-de-incalculabila-rautate-a-cotidianului/

Autor Liviu Maftei http://www.ziaruldebacau.ro/2013/02/25/nuduri-in-alb-negru-si-alte-culori.html

Poemul lui Val Mănescu http://www.val-manescu.ro/tigara-de-dup

Niciun comentariu: